sistem pendidikan negara semakin bagus atau semakin teruk??????

Tuesday 24 January 2012

Saban tahun kita dapat lihat kalangan pelajar mendapat "A" didalam peperiksaan awam seperti upsr,pmr & spm semakin meningkat,kementerian pelajaran pon selalu mengatakan prestasi pelajar-pelajar kita semakin baik,tetapi yang menjadi persoalan betul ke semua nie?? lets check it out :-

1. There a lot of rumours yang bole di ketengahkan kat sini,tapi yang paling popular setakat nie,adalah sistem pemarkahan peperiksaan awam diukur berdasarkan sistem graph,dimana mengikut sistem tersebut,jika ramai pelajar gagal didalam sesuatu subjek tersebut,maka graph tersebut akan turun,maksudnya disini jika markah lulus sebelum ini adalah 40%,ia mungkin akan diturunkan lagi kepada 30% atau pon 20% mengikut prestasi pelajar pada waktu tersebut,ini secara tidak langsung gred untuk mendapat A juga akan turun,hmm jika betul perkara nie,bilangan pelajar yg mendapat A pada masa sekarang,tidak lah sehebat mana,kita masih jauh ketingglan dari banyak sudut.


ini hanyalah pandangan peribadi,setiap orang ada pandangan tersebut..selamat berfikir...

3 comments:

Payung kuning said...

sdgkn ngre luar pon dh mgtekn bhwe student malaysia nih tak berkualiti..sbb mreka tau thp sstem pndidikn di malaysia nih yang suke mnurunkn peratus kellusan..

Mr. Aidil-Chill said...

hmm betul2,hakikat yang sebenarnya sistem pendidikan kita hnyalah indah di mata,tetapi isinya rosan+busuk

Payung kuning said...

x pelh..mudah2 han..mse akn dtg..kerajaan dpt memperbaiki klmhn ini... ^_^

Blog contents © the life never end.. 2010. Blogger Theme by Nymphont.