Loghat perak..

Thursday, 11 August 2011

Disebabakn xlama lagi aku akan balik perak,nie lah masa untuk aku menelaah loghat2 perak yg dah lama aku aku xpraktikan,al maklum lah famly pon cakap kl jerk..moh lerr kita blajor loghat perak.. :)

1) mike/kome/kamu = awak
    kome udah makan?


2) ate = abis tuh
    ate..kome xreti2 nak mandi ker?


3) meroloh = tidur
    meroloh jerk kome ni


4) cik cibor = pepatung


5) jelebor = labi-labi


6) semut gatey = semut api


7) kebulor = lapor
    mike dah kebulor ni


8) perok = jakun
    ate..xusah lah perok bebenor kamu nie


9) angat pijo = panas
    angat pijo badan ni


10) bengkin = garang
      amboi bengkin bebenor kamu ni


11) gebor = selimut


12) tumpor = mati


13) tak sior = x hingin


14) pokok nyior = pokok kelapa


15) soh = sunyi/sepi
      soh je..budak2 tuh xde


16) 10 sen = sekupang


17) ayo = air

setakat nie jerk yang aku tahu and ingat..kalo nk tahu lebih2,dtg lah perak...cuba lah sebut kalo bole ea???huhu,selamat belajar..

5 comments:

Payung kuning said...

gebor johor pon pggil gebor r...bkn perak...jer...

Muhammad Aidl said...

mane lah tman thu,johor cakap apa..johor kn jawa

Payung kuning said...

haha..johor bkn jawe aje ade..bugis,banjau,melayu,jawe pon ade..

Muhammad Aidl said...

yolah,teman tahu...cuba mike perknal kn ckit pasal owg johor2 and bahase2nya..tman nk thu jgk

Payung kuning said...

oho....ok..t lh...kite..post kat blog ea... ^_^

Blog contents © the life never end.. 2010. Blogger Theme by Nymphont.